Zwrot kosztów poniesionych na wakacje w razie upadłości biura podróży

W ostatnich dniach upadłość biura podróży Neckermann Polska sp. z o.o. wywołała sporą panikę wśród osób korzystających z jego usług, niejednokrotnie pozostających poza granicami kraju. Co robić w takiej sytuacji?

Jeżeli w chwili otrzymania informacji o upadłości biura podróży znajdujemy się poza granicami kraju, w pierwszej kolejności musimy zapewnić sobie bezpieczny powrót do domu. W tym celu należy skontaktować się z Urzędem Marszałkowskim  województwa, w którym zarejestrowane jest biuro podróży. Jest to organ ustawowo odpowiedzialny za zapewnienie powrotu do kraju uczestników wycieczek przebywających za granicą. Jest również odpowiedzialny za dysponowanie środkami pochodzącymi z gwarancji ubezpieczeniowej biura podróży.

Kiedy znajdziemy się już w kraju przychodzi czas na oszacowanie strat i kosztów poniesionych w związku z wyjazdem i powrotem do kraju. Być może w grę wchodzić będzie jedynie sam koszt imprezy turystycznej, a być może musieliśmy, wskutek nagłych okoliczności, samodzielnie zapewnić sobie zakwaterowanie lub transport.

Z wyliczonym powyżej roszczeniem należy w terminie jednego roku od dnia ogłoszenia upadłości przez biuro podróży zwrócić się do właściwego Urzędu Marszałkowskiego. Po upływie roku Urząd jest w stanie oszacować ile osób zwróciło się z wnioskiem o wypłatę roszczenia i rozdysponować środki pochodzące z gwarancji ubezpieczeniowej.

Po wskazanym powyżej okresie wypłata środków następuje w przeciągu 120 dni. Jeżeli liczba poszkodowanych jest tak duża, że gwarancja ubezpieczeniowa nie wystarczy na pokrycie ich roszczeń, pozostałą część pokrywa się ze środków Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.

W opisanym powyżej przypadku z pewnością cenna jest pomoc pełnomocnika, chociażby ze względu na ilość dokumentacji, którą należy skompletować przed złożeniem wniosku.

Adwokat Marcin Smyczek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *